torsdag den 19. juli 2012

sol sommer og blomster

Vejret her kan man vel ikke tillade sig at klage over , med billederne fra Danmark i tankerne ,  hvor det idag har haglet ,  ja nærmest sneet nogle steder.... men aligevel, med 28-32 C sol hele dagen, noget vind samt en luftfugtighed på under 25%, så kan det være noget svært at holde potter og jord fugtig nok til de lidt mere vandkrævende planter, men det lykkes med vanding en time eller to alt afhængig hvad som trænger mest.
Det som er i blomst lige nu , eller har blomstret for nyligt ,i vores meget lille "have" kommer her på lidt fotos:



Bright Star

OT lilje "Shocking"






Iris forestii
Gloriosa som gror i potte, ud af 10 rødder fik vi kun 3 planter!



Jeg er ikke så vild med tagetes, men denne limegule sag her er ok



7 kommentarer:

  1. Hej Jan
    Gennem din kommentar på Signes blog, fik jeg øje på dig. Det er spændende blomster du viser, men muligheder er nok også lidt anderledes i Spanien.
    Tak for kigget.
    Vh
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Tak for besøget, har også tidligere surfet din side,:) Du har til dels ret i det med mulighederne for anderledes blomster, men langt de fleste ting som jeg har her i Spanien er bl.a fra min have i DK ,bl.a alle mine iris har vokset i DK de sidste 20 år, men selvfølgelig er der planter som vokser under deres optimale forhold her, og derved breder sig hurtigere eller ikke rådner væk som i den danske regn:)omvendt er det sværere at holde liv i fugtighedskrævende planter.Vi dyrker faktisk ikke nogen specielle eksotiske blomster her, alt hvad du vil se på min side er blomster som udmærket gror i DK, og i nogle tilfælde endda bedre end her i tørken.
    Snakkes ved en anden gang, :)
    VH
    Jan

    SvarSlet
  3. Selv tak Jan, det lyder spændende, at det er danske planter, du har med derned. Nogen af dem ser meget eksotiske ud. Kan man melde sig som fast læser hos dig? Jeg kan ikke se det nogen steder. Det er sjovt at følge med i, hvad du har af planter, og når de så er fra dk bliver det ikke mindre spændende. Iris Forestii ser meget spændende ud.
    Jeg er ikke i tvivl om, at meget af det gror bedre i dk, jeg vil nødigt bytte den danske frodighed med tørken og varmen i Spanien. Jeg holder meget af de danske årstider, selvom vi i år har manglet sommer i den grad. Til gengæld er planterne endnu mere frodige, for de elsker vand, lige bortset fra roserne :o)
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak for kommentar:) vedr fast læser, ved jeg ikke helt hvordan det fungerer, jeg er helt ny med disse blogs og har ikke sat mig voldsomt meget ind i opsætningen af siden, men der må være et link eller noget?
      Jeg håber da at kunne bidrage med noget nyt her, ihvertfald hvad angår iris-liljer - løgplanter mm, desværre har jeg kun fået meget lidt med fra DK udover mine iris, måske kan jeg senere hente mere da huset er lejet ud pt. håbløst af finde købere til Stevns.
      Ja nogle gange kunne jeg godt bruge det danske klima her, men ok vi kan ikke få alt!
      VH
      Jan

      Slet
  4. Hej igen
    Selv tak. Jeg tænker lidt, om du er interesseret i faste læsere? Jeg sætter dig på min blogrulle nu, så er der måske nogen, som begynder at læse med hos dig. Hvis du gerne vil have rubrikken faste læsere frem, skal du gå ind i design i højre side er der noger, der hedder faste læsere, den skal du ind og redigere i. Jeg kan godt huske, at jeg selv havde svært ved at finde ud af det i begyndelsen, ikke fordi jeg er meget bedre endnu, men jeg kan da finde ud af at sætte nye blogge ind på min blogrulle :o)
    Ja det var da at håbe, du kan hente mere fra dit hus, ellers må du komme til Samsø og hente noget :o) Huse er vist svære at sælge alle vegne i Dk i hvert fald også her på øen.
    Jeg kan godt forestille mig, at det bliver for varmt dernede, nu har vi fået varme til Danmark, det er vi ikke vant til, så vi er allerede ved at sukke :o)
    Vh
    Lisbeth

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth
    Ja man er vel altid interesseret i at nogen læser det man skriver! Jeg har ændret layout til Dynamisk visning så nu skulle der være mulighed for at tilmelde sig min blog- den sorte bjælke i højre side af skærmen-
    Ret typisk dansk vejr det skifter fra den ene dag til den anden, og nu med høje temp, men nyd det så længe det varer ved..........
    VH
    Jan

    SvarSlet
  6. Jeg kan nu bedre lide den almindelige blogspot, men har nu prøvet at melde mig til som fast læser hos dig, jeg ved ikke om det dur, men du står i min blogrulle, så jeg ser, når du lægger nyt ind.
    Den bedste måde at få faste læsere på, er ved at kommentere hos andre, så kommer der efterhånden nogen, som kigger forbi dig også. Det er the hard way, men den bedste :o)
    Jeg kigger ind til dig en gang i mellem, og lige nu nyder jeg det danske sommervejr, vi er jo ikke vant til varme.
    Vh
    Lisbeth

    SvarSlet