onsdag den 16. august 2017

Skægiris 2017 del 2

Denne gang vil jeg vise nogen af de lidt mørkere skægiris  fra 2017 ,både min egne frøplanter og navngivne sorter, på foto herover er det "Back in Black"

På foto over og under teksten her er det frøplanter som stammer fra "Back in Black" som frøbærer (mor), jeg havde en del fra dette kryds i blomst, nogen bedre end andre, de får lige et år mere før sortering.

 Nok en af de ,mørkeste iris jeg endnu har fået fra frø, meget sort efter den lige er sprunget ud,næsten vandrette petaler samt en kraftig struktur i blomsten,første års blomstring dog kun med 4 blomster pr stængel,jeg håber det bliver bedre til næste år.


Denne meget fine mørk violetbrun har samme mor som den  ovenover,men med bedre stængel.
"Raven Girl" er navnet på den dyb vinrøde iris her, ret sen blomstring, generelt er de meget mørke iris senblomstrende.
"Main Street" gode kontrastfarver samt det orange skæg, en større gruppe med den ser godt ud.
"Prague" lækker blomst med mat fløjsagtig overflade ,ret tidlig i blomst.
Igen på fotos over og under teksten her ,frøplanter fra samme kryds, den dybblå herover har flotte store blomster kraftig struktur og er en af de bedre nye hybrider fra frø.
Nederste fin plisseret blomst, en  iris der deler sig rimelig hurtigt,blomstringen er i den sene ende af sæsonen .

Her til sidst en af de nye frøplanter fra i år, vandrette petaler i denne vinrøde farve med blålilla skær, glæder mig til at se hvordan den ser ud til næste år.

2 kommentarer:

  1. Hej Jan

    Det er superspændende kryds - særdeles mørk den sorte frøplante.
    Her i Sverige har sommeren ikke været god for nogen skægiris, hvorimod mine frøplanter af Louiseanatyper og ensata vokser flot til.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  2. Må sige iris er en forsømt plante men hvor er den flot og specielt de her på foto. Forsæt succesen . Selv er jeg gået igang efter jeg har været på Maderia et par gange....
    Sommer hilsen herfra dk ....nyd i Spanien

    SvarSlet