tirsdag den 19. februar 2013

Lidt krokus kigger frem

Jeg har set på forskellige blogs at solen har været på besøg i Danmark, hvilket jo er herligt på denne årstid hvor alle sukker efter lidt varme og forår,og i den anledning kommer her lidt blomster fra idag:
Jeg kan ikke huske navnet på denne krokus ,som er vel nok den mest solgte og den man ser alle steder.
Der findes virkelig mange forskellige krokus,og det er som med andre planter blevet et samlerobjekt, man kan finde specielle og sjældne krokus på nettet hos special forhandlere.
De kommer trofast hvert år.

Et par iris blev det også til:)

De 2 sidste iris er nogen af dem man kan købe om efteråret alle steder,jeg køber gerne 25-50 stk og sætter forskellige steder.



24 kommentarer:

  1. Oj, oj. Och här viner en elak vind över djupfrysta marker. Suck. Men om en månad kanske?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan nok ha lange udsigter hos dig med foråret,men som du siger om en måned ser det sikkert anderledes ud,så jeg håber mine krokus varmer lidt:)

      Slet
  2. Tak for de dejlige billeder af de smukke krokus og ikke mindst af de skønne iris.
    Hvor jeg dog glæder mig til, at mine krokus kommer frem.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej ja jeg kan forstå kulden stadig har godt fat,og krokus og små iris er et stykke ud i fremtiden, men efter en lang vinter er det godt at mærke forårets komme!
      Ha en dejlig aften:)

      Slet
  3. Hej Jan.Smukke-Smukke billeder af krokus,som jer holder rigtig meget af i haven.
    Men dine iris slår dem nu........hvor er de dejlige.
    Jeg kunne godt tænke mig nogle billeder fra din have,hvor man så alle dine iris.
    Og hvad de gror sammen med.
    God aften til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak jeg er nu også glad for de små iris.
      Nu ved jeg ikke hvor mange af mine tidlige indlæg du har set, men vi har faktisk ingen rigtig have her i forbindelse med huset,kun en smal stribe jord på begge sider af en L-formet flisegang, der er måske 10m2jord,hvor den solrige side er et stenbed til små løgplanter,og den "skyggede"side hvor der er potter i etager, med liljer,hostaer,forsk. sommerblomster osv.
      Vores mark på 4000m2 ligger ca 1 km fra huset,der har vi iris-liljer og lidt hemerocallis, men alt dyrkes i rækker,vi har ca 8-10,000 iris!
      Ha en god aften!!

      Slet
  4. Så heldig du er som har sånne blomster å se på nå! Irisene er i en klasse for seg. Her er det omtrent 40 cm med snø, og iskaldt (- 5) etter noen dager med rundt 0 grader. Våren kommer nok hit en gang også, men det virker litt fjernt akkurat nå... ;-) Kos deg med de vakre blomstene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi er heldige,men alting er jo meget tidligt her,normalt er februar meget kold , men dette år har været mildt,derfor blomstrer løgplanterne nu.Jeg er selv vild med de små iris og vil udvide samlingen!
      Håber snart sneen forsvinder hos dig og varmen vender tilbage:
      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Jan
    Ja flotte krokus og iris må vi jo nok vente lidt med her i det nordlige, godt du kan vise friske billeder så! - Og du har ret, det ligner de typer man har kunnet købe i efteråret i stor mængde, Især i de udenlandske discountkæder - man får godt nok meget helt OK kvalitet for ingen penge her. Indimellem kan man spekulere på hvordan de får det til at løbe rundt.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der går nok en månedstid endnu før det rigtig begynder,man ved aldrig med marts, den kan være drilagtig.
      Hvis man køber store mængder er prisen endnu lavere så det må virkelig ikke koste meget at producerer, der skal trods alt gødning,maskiner osv til.

      Slet
  6. Ja, krokus er smukke forårsblomster, men kan ikke rigtig fyre op under mit samlergen.

    SvarSlet
  7. Mais alors je suis jalouse tu sais devant cette beauté
    c'est encore de si belles fleurs
    et ma couleur préféré pour les fleurs et bien le mauve
    Merci encore pour ce moment de détente et de couleurs chez toi
    Bonne soirée tes fleurs on dirait du velours je trouve

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi
      Happy you like the flowers and the pictures,soon you can see them in your place when the spring comes:)
      I hope you will have a relaxing and joyfull evening.
      Take care

      Slet
  8. Ja det varer lidt endnu, inden vi kan vise krokus, men så må vi nyde dine. Og ikke mindst dine smukke iris.
    Mine krokus er ved at titte op af jorden, men ingen blomster at se endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da godt at dine krokus er kommet op,de blomstrer såmænd rimeligt hurtigt med en lille smule sol!
      Der er så den fordel at når mine iris er færdige,så kan jeg nyde alle jeres:)

      Slet
  9. Å Krokus er så fine og jeg tenker på våren!! Krokus har vi her også, gule, hvite og lilla! Gleder meg til de blomstrer her, men må nok vente en stund enda...
    Den lyseblå Irisen på siste bilde var utrolig vakker! Er nok en av de fineste jeg har sett!
    Ha en fin onsdag:))
    Klem fra Norge:))

    SvarSlet
    Svar
    1. Forhåbentlig kommer foråret så du kan nyde alle de dejlige forårsblomster,og krokus er rigtig fine her i foråret:)
      Alle de små iris er ret flotte,de er blandt mine favoritter.
      Håber du har en god onsdag.
      varme hilsner herfra Spanien..........

      Slet
  10. Jeg vil også have krokus! Jeg har faktisk set krokusspirer i haven ligesom Lisbeth. Men du er som sædvanlig langt foran ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt:) så varer det ikke længe før du har blomstrer:)
      ha en god dag..

      Slet
  11. Det dröjer länge till, innan jag kommer att se dessa blommor i min trädgård, de är så fina att titta på.
    Lyckans dig som har dem redan nu. Ha en trevlig kväll /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak ,jeg nyder da også vi har alle de blomster nu her i februar.
      Ha en god aften:)

      Slet
  12. NIce collection...
    I adore that post!

    Have a great day!

    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :) | PJ’ Ecoproject

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks I am happy you like them:)
      Have a wonderful day:)

      Slet