mandag den 13. august 2018

De lidt mere specielle iris på vores mark.


Iris galatica

Juno iris galatica , en af de tidlige iris i blomst i starten af marts , som ses på foto er den ikke særlig høj, men blomsten holder rimelig længe og var heldig den satte frø.

Iris "Dardanus" en gammel hybrid som godt kan tage et par år før den kommer i gang.




Iris sari
En variant af iris sari, meget fin aril iris, en blomst pr stængel, der skulle gerne komme nogle andre farvevarianter til næste år.


Iris stolonifera findes i flere udgaver, denne noget anderledes i de fleste andre!


Denne hybrid "Safron Charm" skuffer aldrig og farverne er pang!!

"Turkish Topaz" ,endnu en af de trofaste arilhybrider ,der under gunstige forhold kan genblomstre.


Jeg har taget nogle relativ nye reticulata iris med i denne omgang, ikke at de er sjældne ,fordi de kan købes flere steder på nettet, men de repræsenterer de nye farver indenfor disse små løgiris, herover er det den store "Sea Breeze" plante og blomster noget større end de fleste andre reticulata.
En flot lys variant som hedder "Eyecatcher" jeg fik en del frø på både "Sea Breeze" og "Eyecatcher" i år.

"Polar Ice" lidt senere i blomst end de andre.

"Sunshine" en flot gul farve, og betydelig nemmere end f.eks iris danfordiae som man ellers kender.
Til sidst  frøplante fra et kryds : iris variegata "alba" x iris pallida, jeg har fået denne samt lidt andet godt fra den botaniske have i Pruhonice.
Den satte lidt frø med pollen fra iris squalens, men om det bliver til noget vil tiden vise..

3 kommentarer:

  1. Hej Jan

    Dejligt at se disse lækre Iris!
    Dette mærkelige år er der ikke meget der har blomstret hos mig, jeg har været glad over at det har klaret sig - men jeg fik nyt bla en del sari hos en uventet leverandør der også havde: Iris bloudovi - iberica ssp.elegantissaima og sprengeri, jeg har sat både i dk og i Sverige, måske det kommer i blomst en dag?
    "Safron Charm" synes jeg er lækker!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tror måske jeg kender den leverandør kunne det være Mojmir i Tjekkiet ??, har fået en del fra ham i år :)

      Tror de klarer sig bedre i Sverige end DK, lad os håbe du vil se noget i blomst, måske allerede til næste år, vores klima er faktisk for varmt til bl.a iberica, den er vanskelig her, lyder underligt men har aldrig haft held med den!!
      Jeg håber næste år vil bringe blomst i nogen Safron Charm kryds jeg har lavet for en del år siden..
      Ha en god dag..

      Slet
    2. Jamen ja, det er netop ham.
      Ja satser også mest på Sverige, men de jeg modtog var meget små - vi får se!

      Slet