mandag den 24. juli 2017

Små iris fra frø.

Iris fra frø har været et væsentligt bidrag for mange af de planter jeg har i dag, og jeg vil lige vise et par af de helt små lave skægiris der alle stammer fra frø.

                          Iris pumila findes i flere farvevarianter, denne her er nok den mest klassiske , sået for2-3 år siden , blomstrede første gang i år, ca 5-10 cm høj med en lille 2-3 cm blomst, meget fin til et stenbed.
 Iris taurica også velegnet til stenbed ,breder sig hurtigt, lidt støre end iris pumila, men stadig i småtingsafdelingen, her blomstrer de små iris sidst imarts og starten af april .

 Frøplanter fra iris reichenbachii, en meget nem lille iris,som breder sig rimelig hurtig.

En blå udgave af iris lutescens, også fra frø -vi har den naturlig voksende her i middelhavsområdet ,speciel i Frankrig og Italien vil man kunne se den mange steder ,og jeg vil senere vise en masse foto fra vores tur til området omkring Montpellier hvor vi så en del forskellige farver af iris lutescens.


2 kommentarer:

  1. Hej Jan

    Flotte sager, og gode udgangspunkter for videre kryds -
    Jeg kunne forestille mig at nogen af disse små lækre skægiris indgår i nogen af de lave Iris x germanica?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja en del af de lave skægiris har været brugt til kryds for SDB ,jeg har selv et par lave SDB med klare træk fra pumila typerne, mere interessant er at de tetra pumila kan bruges i kryds med aril, for at give det man kalder arilpum.
      Ha en fin uge :)

      Slet