tirsdag den 25. juli 2017

En fin Aril iris fra frø.

Igennem de sidste mange år har jeg jævnligt købt frø hos Aril Society International ,en forening hvor denne type af skægiris som vi kalder aril iris er omdrejningspunktet, dyrkning af disse iris fra frø er lidt af en tålmodighedsopgave ,da det ofte tager flere år inden man ser blomst ,disse frø er generelt sløve mht spiring ,men man kan være heldig med hurtig spiring og få fine planter med blomst ,helt ned til 2 år efter spiring, denne iris som jeg viser i dag blomstrer 3 år efter spiring.
            ( Iris mariae x haynei hybrid) x haynei)) er forældrene bag denne iris, begge forældre er meget tidlige mht blomstring på deres naturlige voksested i Mellemøsten, de gener er givet videre til frøplanten her ,som blomstrede midt i marts.
 Desværre var stænglen insektangrebet så jeg måtte klippe den og sætte i vase,men det gik også fint,der er kun 1 blomst på stænglen af denne type iris !.

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den er fin ,så er det lidt trist der kun er er 1 blomst, kunne være flot med flere blomster på stænglen.

      Slet
  2. Hej Jan

    Det er en lækker sag!
    Og ja det er jo hurtigt - jeg har selv 5 år gamle LA Irisfrøplanter her i Sverige som bliver stadig større, men endnu ikke har givet blomster.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det tager nogen gange lidt tid med de planter fra frø, tror hvis du havde mere varme,dine LA vil kunne blomstre hurtigere.
      Jeg håber at have lidt flere af denne slags til næste år.
      Ha en god dag

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet