onsdag den 26. juli 2017

Lidt Pacific Coast Iris fra 2017

Blomstringen af PCI dette år var noget under middel ,nok mest fordi en del blev omplantet sidste år ,og en del forsvandt, og jeg har erfaret de fleste af mine PCI i potter ikke har fået gødning nok, trods alt  var der  ganske fine blomster aligevel.
        De to her var nye i år, specielt den mørke violet var neget fin.
 En af mine egne kryds fra et par år siden ,den har vist sig at være god både med blomstring og evnen til at gro godt,lige nu er de i en stor potte i vores lille have ved huset, de får nok endnu en sæson ,før de skal plantes om



        En af dem som gror fint ,er blevet plantet om til et bed under en af vores oliventræer ,på den måde kan vi slå to fluer med et smæk, når iris får vand og gødning gavner det også oliventræet.
                                                Flot med flere stængler i blomst!
Hvis man vil dyrke PCI i DK ,vil jeg anbefale at starte fra frø og dyrke dem i potter som kan flyttes efter sol,lys mm, og sørge for potterne ikke fryser mere end -5C vinteren, de kan dog tåle mere kulde hvis ikke jorden er for fugtig inden frost!!

3 kommentarer:

  1. Hej Jan

    PCI er nogen af de mest spændende iris!
    Flotte farvekombinationer må man sige...
    Jeg tror du har ret i det med at have dem fra frø i dk, de jeg fik fra dig for nogen år siden lever stadig, men har ikke givet blomst, de står i et højbed som bliver overdækket om vinteren. Men også sneglene har været hårde ved dem.
    Tror faktisk at de ville have klaret sig bedre i Sverige...?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      PCI sammen med Louisiana er de mest farverige iris!!
      Jeg har givet PCI til forskellige i Østrig, Sverige, Polen, de fleste har problemer med at få dem til at overleve,men godt du har dine , de skal nok blomstre hvis de lever :)Det er sandsynligt de vil kunne klare sig i Sverige hvis de har en tør vinter (sne derefter frost)Det kunne være et forsøg værd.
      Ha en god aften

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet