onsdag den 19. juli 2017

Iris 2017

Ja så er jeg lidt tilbage på bloggen for at vise  iris fra sæsonen 2017, som sædvanlig starter meget tidligt ,her på vores breddegrader i januar/februar hvor de første reticulata iris er i blomst ,hurtigt derefter junoiris osv.



Iris zagrica- en forholdsvis ny iris på markedet,kan findes på nettet hos special plantefirmaer, denne stammer fra Paul Cristian Rare Plants, plantede et enkelt løg for et par år siden som så blomstrede første gang i år.

Zagrica stammer naturligt fra Zagros bjergkæden Iran,Irak , deraf navnet findes i op til  2300 mtr over havet, i modsætning til de fleste andre reticulata sætter denne frøkapsel på stænglen over jorden,mens de andre reticulata har frøkapsel lige ved eller under jordoverfladen.
 Den altid fine "Jump For Joy" en af Alan McMurtries hybrider, der er de sidste år kommet en hel del flere af hans vidundelige hybrider på markedet og jeg har bestilt et udvalg til levering i august.
                  En klassiker- "Purple Gem" kommer trofast hvert år.
 Her en lille lomme i stenbedet hvor nogle  reticulata vokser tæt!! -tv den purpurfarvet "Ruby" midten "Halkis" og bakeriana ,den lille blå med gul stribe er iris hyrcana, lyse i front "Debonair" og th "Jump For Joy" sidstnævnte har jeg brugt som pollendonor på iris zagrica, fik nogle enkelte frø, nu skal det blive spændende at se om de vil spire og evt blomstre for at se om den brungule Jump For Joy har sat sine gener hos zagrica.
 

5 kommentarer:

  1. Hej Jan

    Godt at se dig på bloggen igen!
    Det bliver da spændende, Iris zagrica kunne godt gå hen og blive et hit hos forædlerne når frøene er så meget lrettere tilgængelige og den jo iøvrigt ser superlækker ud!
    Jeg har selv fået nogen af Alan McMurtries hybrider og fik også nogen i blomst i foråret, håber på resten næste år!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg tænkte jeg ville bruge de varme eftermiddagstimer til en smule blog :)
      Jeg er meget glad for zagrica,den er en flot reticulata,tror den måske skal dækkes i sommerperioden hvis man vil dyrke den i Danmark, jeg håber frøplanterne bliver gode, lad os se om 5 års tid, men forinden skulle der gerne komme nogle af mine tidligere kryds i blomst.
      Ha en god aften.

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Hej Jan!
    Så otroligt vackra, Purple gem blir en favorit, för färgen.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel
      Ja de er så fine de små iris,og Purple Gem i en gruppe ser flot ud :)
      Ha en fin dag

      Slet