tirsdag den 21. juni 2016

Lidt sibirica iris som ikke er blå!

Farven blå forbinder man normalt med iris sibirica,men der findes andre nuancer som er ganske attraktive,som eks denne "Huntress" jeg viser her i de 3 øverste fotos.
Her på irismarken har jeg prøvet at få dem til at gro direkte i jorden ,men det er simpelthen for tørt og de forsvinder væk,så nu er alle pottedyrket i spagnum,hvilket ser ud til at virke optimalt i klimaet her,potterne kan samtidig flyttes mere eller mindre skygget.
I de sidste par årtier er der kommet en del nye hybrider fra USA i andre farver end blå og en del er i disse creme/gule nuancer som denne variant .
"Salamander Crossing" har været på markedet siden 1999, en af de utallige hybrider fra Marty Schaefer, /Jan Sacks,de er bag de fleste af disse nye farver i sibirica iris.

 Farven blegner efter en dags tid på "Salamander C."
White Amber er navnet på den her


 Uncorked er en af favoritterne,altid flot at se i blomst med gode kontrastfarver,her i to forskellige belysninger.




Denne her har jeg mistet navnet på,men fin i den støvet lilla. 
 "Butter and Sugar"
 Fin stærk lilla farve ,har ikke navnet.
"Summer Revels"

4 kommentarer:

  1. Hej Jan
    Flotte iris sibirica, de kan sagtens være pæne uden at være blå, kan jeg se.

    SvarSlet
  2. Hej Jan

    Lækre Iris - jeg tror bestemt jeg har din "uncorked" i Sverige.
    Super at der kommer nye flotte farver i paletten!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  3. Hej Jan
    Jeg ved du har det "lidt svært" med iris sib. i ret blå farver :o)
    men så er det jo fint at der findes så uendelig mange krydsninger i andre farver.
    Jeg har lige fået ekstra interesse for de rødlilla iris sib. og har anskaffet nogen stykker.
    Dem der er kommet i blomst er ikke skarpe i den rødlilla farvetone, men nærmest lidt støvede rødlilla - ret fine!
    Jeg har i øvrigt nydt dine forrige indlæg om andre arter af iris.
    Stor iris-sommerhilsen fra Berit

    SvarSlet
  4. Ja, det finnes så mange flotte nyanser av sibirica, og jeg er veldig glad i de litt uvanlige farger av de.
    Ha en fin dag!

    SvarSlet