mandag den 6. maj 2013

Iris på marken og blogpause.

Vi er inde i den travle periode ,og i morgen får vi besøg fra Danmark ,min gamle ven Ole kommer og vi skal bl.a et par dage til Pyrenæerne og se på planter.
Der er mange iris som står på spring til blomstring lige pt er det ariliris samt de første høje skægiris,jeg håber at få tid til at vise nogle af dem  den næste uges tid, men ellers bliver der nok stille fra min side, håber alle vil få en dejlig uge.
"Vera"
En vidunderlig klon/hybrid fra iris stolonifera,altid dejligt når den blomstrer,er "mor" til de 2 Tadzhiki iris jeg tidligere har vist her.
Arilhybrid "Ear Falas"


IB 5
En af mine egne mellemhøje iris som kommer i fuldt flor nu.

SDB "Radioactive"
"Blue Arts"
Jeg har vist den før men gode ting tåler gentagelse:) det er en supergod iris,med en altid sund stængel og flot struktur,blomsterne er tilpas små/store så den ikke knækker over,kun i ekstremt dårligt vejr,deler sig flittigt,talte vi havde ca 170 stængler oppe lige nu!!
De "hollandske" iris fra løg er oppe nu,og i år meget store,måske pga alt det vand vi har fået gennem det tidlige forår,typisk er det den blå som blomstrer først,derefter følger alle de andre nuancer.
Pacific Coast Iris
Nu kommer PCI med deres skønne farver og fantastiske blomsterform,hver dag åbner nye spændende frøplanter sig og den næste gang vil jeg vise en del mere.
Ha en dejlig uge i haven og her på bloggen.




31 kommentarer:

  1. YAN bonjour tu as raison les jours ne sont jamais pareils et dés que tu ouvres les yeux et que tu regardes tes fleurs tu dois être si heureux
    puis de nouvelles fleurs arrivent avec de si belles robes colorées
    Merci pour ce si beau partage
    A bientôt

    SvarSlet
    Svar
    1. WE have so much joy and happiness with our nature and all the flowers,so its easy to be happy every day:)
      Have a nice day:)

      Slet
  2. Tous les iris ont-ils le même parfum ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hola
      No all that depends on which type of iris,also the fragrance can be different ,some sweet others unpleasant, the TB iris are those with most fragrance.

      Slet
  3. Ja men hvor er de smukke dine mange iris. Pacific Coast Iris er meget elegant i formen.
    Jeg er begyndt at bruge din opskrift mod liljebiller, hvor tit skal man sprøjte?
    Du må have en god uge med besøg fra Dk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kommer flere PCI næste gang:)
      En gang om ugen eller indtil de ikke lægger æg mere,det er bl.a også vejret som har indflydelse på det,men hold øje om der er små øg på undersiden!!
      Ja tak det skal nok blive hyggeligt.

      Slet
  4. Verkligen häftig form på den sista irisen. :-)

    SvarSlet
  5. Hej Jan.Ja! du har bare så mange rigtig smukke Iris,som jeg aldrig har hørt om.
    Og min favorit i dag er Vera.....hun er da dejlig. God fornøjelse med besøget fra DK.
    God aften til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak,dejligt at kunne bidrage med noget nyt:)

      Slet
  6. Hej Jan

    Det lyder da rigtig hyggeligt - håber du og Ole får nogle gode dage!
    Glæder mig til at se lidt billeder fra ekspeditionen!
    Jeg tager selv til Sverige imorgen - så bloggeriet bliver også mere sporadisk herfra:)

    Vera er lækker;)

    Ha en dejlig uge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten håber turen gik fint og alt gror som forventet!!

      Slet
  7. Så sidder jeg her igen med en kop kaffe og nyder at se på dine dejlige iris.
    For mig var det den helt enkle flotte "Blue Arts" der var favoritten...midnatsblå...fløjsagtig.
    Smag og behag - det ved vi jo alle, der ser med her hos dig.
    Rigtig god fornøjelse med vandreturen i bjergene - det lyder så dejligt at kunne lede efter planter i deres naturlige miljø - det er da en "gave"! Godt vi kan følge lidt med her på sidelinien.

    SvarSlet
  8. Ja du har da nogle helt specielle iris, som man ikke lige ser hver dag. Fantastiske.
    Godt tur i Pyrenærerne...ved du, at Botanisk Have også har været på plante indsamling i Pyrenæerne og lavet en hel afdeling med planter derfra?
    Sjovt at tænke, at man sådan drager sydpå og samler frø og stiklinger for så at overføre til danske forhold. Det er iøvrigt flot lavet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har set deres afdeling med planter sidst jeg var i Botanisk Have,og en god ide med geografiske områder .

      Slet
  9. Jeg elsker de smukke Iris billeder, så dejligt at se.
    jeg håber i får det rigtigt dejligt og får set en masse spændende flora.
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
  10. Så mange flotte iris du har! Håper at du får en fin tur :-)

    SvarSlet
  11. Piękne !!! Pozdrawiam !

    SvarSlet
  12. Je passe pour te souhaiter une belle journée BISE

    SvarSlet
  13. So many beautiful colour combinations! I love your photo of "Radioactive" with the sun lighting up the yellow so brightly.

    SvarSlet
  14. je viens te souhaiter une belle journée

    SvarSlet
  15. Hvor har du mange forskellige og skønne iris. - Meget inspirerende!

    SvarSlet
  16. J'espère que tu vas bien et que tu reviendras bientôt
    Passe une belle journée YAN

    SvarSlet
    Svar
    1. Many thanks for your comments and visits here ,I hope to be back now:)

      Slet
  17. J'espère que tout se passe bien JAN
    passe une belle journée

    SvarSlet
  18. Merci bonne journée ici le soleil est là mais il reste encore bien timide
    A bientôt

    SvarSlet
  19. ÅÅ man blir verkligen vill-ha-sjuk av dina fina irisar:)
    Helt underbara
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlet